Ingesneeuwd en rijstschapen... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Bas en Hanneke - WaarBenJij.nu Ingesneeuwd en rijstschapen... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Bas en Hanneke - WaarBenJij.nu

Ingesneeuwd en rijstschapen...

Door: Bas & Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Bas en Hanneke

18 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Howdy y'all!!

Daar zijn we weer, na heel wat avonturen en ook wel een hoop gelambal, op advies van Basje :-) , maar vooral dankzij de vele regenbuien, duh...

Waar waren we gebleven???
O ja, de vorige keer kwam ons berichtje vanuit Wanaka, dus we hebben alweer heel wat km's erop zitten sindsdien.

Vanuit Wanaka ging de reis naar Queenstown, waar we eigenlijk vrij weinig hebben uitgevoerd. Even bij de brug gekeken waar A.J. Hachett het bungyjumpen heeft uitgevonden, maar kijken vonden we ook wel genoeg.
Mijn (Hanneke's) wandelschoenen hadden een reparatiebeurt nodig, dus die zijn ook weer in goede staat (behalve dat we gisteren hebben uitgevonden dat ze niet helemaal waterdicht zijn, duh). Bij de Turk nog een heerlijke milkshake gehaald en voor het eerst (echt waar!!!) hier in Nieuw-Zeeland bij McDonald's gegeten... Slecht, maar het moest er toch een keertje van komen, haha!

Vanuit Queenstown zijn we richting Te Anau gereden, met een tussenstop (overnachting) in Mossburn, the place to stop camping! Relaxte camping met worst op poten, oftewel Rocky, een onwijs coole hond!! Hier een megaregenbui over ons heen gehad, helaas nog niet de laatste...

De volgende dag door via Te Anau naar Milford Sound. Hier hadden we heel graag de Milford Track (vijfdaagse wandeling door naar men zegt een van de mooiste gebieden van Nieuw-Zeeland), maar deze wandeling is al bijna een jaar van te voren volgeboekt, duhuh... Alternatief was een boottochtje (hier noemen ze dat een cruise...). Aangezien we de laatste cruise van die dag nog wilden halen, zijn we onderweg naar Milford Sounds nergens gestopt, want we hadden haast. Fotostops konden de volgende dag ook nog wel, dachten we...
In Milford Sound hadden we (of eigenlijk Bas) een behoorlijke tegenvaller, want vlak voor we de boottocht gingen maken, stootte hij zijn voet, waardoor zijn knie uit de kom schoot... Hij schoot wel weer meteen terug, maar het was errug pijnlijk en balen, want dat betekent dat hij het voorlopig rustig aan moet doen...
De cruise was wel errug mooi en we hadden redelijk mazzel met het weer! Het was veel slechter voorspeld (dat zou nog komen, kwamen we later achter...).
De enige camping in Milford Sound was een echte rip off, maar goed, we moesten toch wat...
De weersvoorspellingen gaven aan dat de sneeuwgrens op 700 meter lag, maar wij hadden een nacht lang regen, regen en nog eens regen... De volgende ochtend ook nog regen, regen, regen... Dus van narigheid om halftien onszelf uit bed gehesen en aan de terugweg begonnen, maar we kwamen niet zo heel ver... Hoe hoger we kwamen, hoe witter de omgeving werd, en na een aantal km was de weg afgesloten!!! Dus wij maar weer terug en een warm bakkie pleur in het cafe gaan drinken... Rond halfeen kregen we de melding dat de weg weer vrijgegeven was, dus nieuwe poging...
Ja hoor, we konden gewoon doorrijden, met onwijs mooie uitzichten: overal om ons heen kwamen watervallen van de bergen naar de beneden vallen, en de bergtoppen waren prachtig wit!! Toen de tunnel door, 1,2 km lang en 129 omhoog... Echt geweldig toen we er aan de andere kant uitkwamen, want hier lag gewoon wel zo'n 40 cm sneeuw!!! Natuurlijk moesten we hier even uitstappen, dus na een kort sneeuwballengevecht zijn we weer verder gereden. De fotostops die we voor de terugweg gepland hadden, vielen gedeeltelijk in het water (en de sneeuw) aangezien het nogal bewolkt was, maar goed, toch ook wel weer een hele belevenis!!!
's Avonds een camping in Te Anau opgezocht en hier heerlijk een half uur in de spa-pool liggen badderen om weer warm te worden en om het knietje van Bas wat rust te gunnen!

De volgende dag naar Manapouri gereden en getwijfeld ("doubted") of we ook nog naar Doubtful Sound zouden gaan, maar aangezien het weer nog niet erg wilde meewerken, hebben we dit maar overgeslagen... Oftewel, we hebben steeds meer redenen om gewoon weer lekker terug te gaan naar dit prachtige land, haha!! :-) :-)

Toen via de Southern Scenic Route (op advies van Han & Han!) naar Invercargill gereden (regen, regen, regen en storm!!!) en hier een camping opgezocht... We waren het slechte weer wel behoorlijk zat, maar ja, wat doe je eraan???
We hebben dus ook al de kachel in de campert op volle toeren laten draaien, want het was echt megakoud, ook dat nog...

De volgende dag even bij de plaatselijke VVV (I-Site) geweest en gevraagd of we die dag nog naar Stewart Island konden (met in het achterhoofd de vraag hoe de overtocht zou zijn, maar toch maar niet gevraagd; hoe dom kun je zijn???). We hadden 20 minuten om naar Bluff (vanwaar de boot zou vertrekken) te rijden, een tocht van een half uur, duh...
Dus gaspedaal ingetrapt en Schumi (zoals Bas mij noemt, haha) heeft dat uiteraard even "geschaft" :-)

De boottocht naar Stewart Island (60 minuten) was in een woord verschrikkelijk!!! We hebben nog nooit zo'n ruige boottocht gehad, echt ongelooflijk! Een uur lang in een achtbaan was nog beter geweest, en dat zeggen twee anti-achtbaangangers! Rens & Wendy, dit was echt wat voor jullie geweest!!!
Bas kotste na een half uur zijn ontbijt weer uit, twee zakjes vol, echt heel knap! En eensgezind samen met onze overbuurman, die al een kwartier eerder was begonnen met nekken... Ik (Han) heb net alles binnen gehouden, dankzij een praatgrage Amerikaan waardoor ik mijn gedachten bij iets anders kon houden dan misselijkheid, overgeven, draaierige maag, etc...
En dan te bedenken dat je diezelfde dag ook nog weer terug moet! Hadden we toch maar vooraf gevraagd hoe de boottocht zou zijn, duh...
Maar goed, Stewart Island was wel erg mooi, en we gaan er vast en zeker nog een keer terug als we weer in wandelstaat zijn!! Dan wel met vliegtuig uiteraard...
De terugtocht was gelukkig minder "rocky" dan de heentocht en een reispilletje hielp duidelijk ook!!
Toen verder gereden naar Curio Bay, met onderweg een stop bij Waipapa Point. Slope Point, het uiterste zuiden van het Zuidereiland hebben we overgeslagen, want het was al behoorlijk laat. In Curio Bay op de camping neergeplofd en na het eten lekker in bedje gekropen (uiteraard weer met regen...).

De volgende ochtend was het zowaar droog, al waaide het echt onwijs hard!!
Eerst bij het Petrified Forest gekeken en toen nog even teruggereden naar Slope Point.
Vervolgens door richting Dunedin en onderweg nog wat watervallen bekeken, waaronder de Niagara Falls van Nieuw-Zeeland!!!

Een andere "scenic" stop was bij Jack's Blowhole. Hiervoor moesten we 30 minuten heen (en ook weer 30 minuten terug...) door een open weiland lopen, tussen de schapen door en dus ook de schapenstront... En... na 10 minuten ook in de stromende regen... Jack's Blowhole was indrukwekkend, maar terug bij de campert waren we echt zeiknat!!! Toen hadden we het ook wel gehad en zijn we doorgereden naar Dunedin waar we een camping vlakbij het centrum vonden. Na een heerlijk warme douche zijn we het centrum ingegaan, want... Het was St. Patrick's Day!!! Iedereen liep in het groen rond, echt supergaaf, en midden in het centrum was een plein waar flink gefeest werd met Ierse muziek en dans, Guinness, Murphy's, Cider, Horny Leprechauns (nee nee, niet wat jullie denken, want dat is gewoon een drankje, erg lekker overigens!!!), echt super!! Mijn viool had ik op de camping gelaten en dat was (helaas) maar goed ook, want er was geen tussenkomen aan...
Oftewel, onze St. Paddy's Day was erg geslaagd!!! De taxi heeft ons weer netjes afgezet bij de camping, want rijden mochten we niet meer... Toen bommetje in de campert geploft en heerrrlijk geslapen, zzzzz...

En hier zitten we dan, the day after, met zowaar een blauwe hemel en zon, dus jullie mogen je wel heel speciaal voelen dat wij met dit mooie weer binnen zitten te typen!!!

PS: die rijstschapen... als je in de verte een kudde schapen op een berg ziet, dan lijkt dat net op rijst, vandaar... :-)

Trouwens, jullie krijgen geen prijs voor wie er als eerste reageert hoor!!! We vinden ook de laatste reactie leuk, en de middelste, en allemaal, maar goed, een beetje onderlinge competitie mag best, haha!!

Leuk hoor Debby... Typ je eerst dat er een gemis is aan lieve zusjes (erg leuk om te lezen!) en daarna dat het allemaal nergens op slaat... Wat moet ik nou geloven?? :-)
En dan beginnen de Tinkies ook nog eens... Zo gauw we terug zijn, gaan we weer winkelen in Doetinchem, goed plan!!

Geweldig dat we zo'n belangstelling hebben van allerlei voetbalberoemdheden!! Maarreh, we twijfelen ten zeerste aan de echtheid van jullie persoonlijkheden... Wie durven er hier niet voor hun eigen identiteit uit te komen??? :-)

Hey Ticnic, super dat je reageert!!! Ben jullie echt nog niet vergeten, hoe zou dat ook in godsnaam mogelijk zijn??? :-)
Geweldige mop, echt op zijn Oijens!! Houen zo!!! Nog veel gescoord (met zaalvoetbal bedoel ik dan he...)??
Marloesie, doe je vast een goed woordje voor me bij de slager? En niet zelf de baan wegkapen he!!
Redden jullie je wel zonder mij??? Moet vast moeilijk zijn, ik weet het, haha!!!
Ticnicje, niet teveel Marloes pesten nu ik er niet ben...
Veel liefs en groetjes, ook voor de rest van het team!!!
PS: De PenS Vooruit-cd staat in onze top drie van best beluisterde cd's, errug gaaf!!!

Pa en ma Buiting, ik breng Bassie wel gezond weer mee terug (voor zover ik dat in de hand heb)! Hij moet nu elke dag zijn knieband om van mij!!! :-) Lopen gaat alweer bijna helemaal goed!!

Sandra, van harte gefeli met de zwangerschap!!! En hartstikke leuk dat jullie reageren!! De nijlpaardenzoektocht gaat gewoon door! Wat mag hij eigenlijk kosten (voor het geval we er een vinden)???

Tries, ik afgevallen??? Ik kan het me niet voorstellen... We zijn best wat in beweging, maar daardoor is de honger ook weer veel groter, duh, zo schiet het ook nooit op...
Geniet van alle voorbereidingen!!!

Paps en mams Van Grol, Hoe ist in het Beekse land?? Morgen doen we de Elms Wildlife Tours, zijn benieuwd!! Ennuh, haaiebaai waren jouw woorden he, haha!!

Klaas en Marjan, waren jullie al op Stewart Island geweest?? Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen, is dat een echte aanrader, haha! Nee, als de overtocht niet te wild is, is het echt wel supergaaf!!
En Klaas, Pamela mist je faxen, dus als de sodemieter dat ding weer eens aansluiten!!

Skiteam de Deel, waar blijven jullie ski-avonturen of gaan jullie dit jaar niet??? ;-)
Tja, als de drijvende kracht er niet is, dan blijven jullie nergens, triest hoor...

Veel liefs en een dikke kus van ons!
Toedeledokie!!! :-) :-) :-)

• 18 Maart 2007 - 08:14

Debby:

Yes, nu ben ik de 1e!!!
    Grapje.....
    Maar wat een verhalen weer zeg! Wel balen van het slechte weer. Maar goed je kan niet altijd mooi weer hebben, hebben wij ook niet. Tis hier, na een heerlijk voorjaars weekje weer barslecht en koud helaas. Wel heel apart dat we steeds foto's krijgen van prachtig weer en nu van sneeuw! Grappig hoor!
    Wat vervelend van je knie Bas! Doe het maar rustig aan en laat je lekker verwennen door Hanneke!
    oke, dat winkelen is afgesproken, ennehh dat stukje van het gemis snap je wel toch?
    Bas, sterkte met je knie en geniet lekker verder samen.
    Ps. de oppas voor 24 april is geregeld(voor kids en hond)

Veel liefs van ons

• 18 Maart 2007 - 08:17

De Beekse Grollen:

Ook al is het geen competitie, het voelt goed de eerste te zijn die reageert.
    Wat een regen (en sneeuw!) hebben jullie gehad (en hopelijk blijft het gehad!!), het is haast niet voor te stellen dat dat daar ook mogelijk is, gezien onze ervaringen. Maar zo te lezen blijven jullie het geweldig vinden. Ben benieuwd hoe jullie Wildlife tour is. Haaiebaai was inderdaad mijn woord, maar Bas knikte toch instemmend??!!

Heel veel plezier nog, liefs en een dikke knuffel vanuit het Beekse.

• 18 Maart 2007 - 08:18

Nogmaals Grollebolle:

Die Debby, drukt ze 3 minuten eerder op de reactieknop en ja dan heb je weer verloren!!!

• 18 Maart 2007 - 09:09

Debby:

Neeeee moeders, je was toch niet de 1e, hihi!!!!!

• 18 Maart 2007 - 10:02

Pa En Ma Buiting:

Wat zijn jullie(uit Beek) vroeg op zondag.Dan is het ook normaal dat jullie de eerste zijn.Maar ik ben blij te horen dat han en bas alle berichtjes leuk vinden Wat apart dat jullie echt van alles meemaken, regen storm en sneeuw Geweldige foto's .Bas kijk je wel uit met je knie. Voorzichtig hoor, hij is toch al wat minder stabiel. Of is het je andere knie !!!! Sterkte ermee. Een rustgevend gevoel Hanneke dat je Bas gezond mee terug brengt.We missen jullie allebei steeds meer hoe langer het duurt.Maar geniet nog maar lekker van al het moois Een dikke knuffel van ons.

• 18 Maart 2007 - 11:33

Jan Z.:

Hoi Hanneke (en Bas die ik niet ken :-)) ), Wat een geweldig mooie foto's hebben jullie gemaakt zeg!! En die van jou met je charmante regenkapje ... echt helemaal super! :-)) Jullie moeten wel "the time of your life" hebben daar down under. Jammer van de vele regen de laatste tijd. Maar volgens mij is het daar altijd mooi, met of zonder regen. Ik wens jullie nog heel veel plezier en avontuur daar. Zonder al te veel gevulde kotszakjes!

• 18 Maart 2007 - 12:00

Thea:

Happy St. Patricksday!
    Wat leuk dat jullie daar een "groene" dag hadden, met veel drank natuurlijk! Celtic Wind was in Enschede! In Molly Malone's pub was het groen, druk, en heel gezellig! De meute maakte soms meer kabaal dan onze installatie kon maken! Ze zongen en schreeuwden en floten, mijn oren suizen er nog van en mijn stem heb ik in Enschede laten liggen... Ook voor Sandy was er ovationeel gejoel, zij weet nu ook wat St. Patricksday is!
    Ik hoop dat jullie vanaf nu weer mooi weer hebben. Dat maakt het toch wat leuker, als je op reis bent. Maar wel weer leuk dat je ALLE soorten weer daar meemaakt. Alle seizoenen in een keer.
    Veel liefs en groeten uit Megchelen!

• 18 Maart 2007 - 14:44

Klaas En Marjan.:

Geweldig die sneeuw! Maar gelukkig schijnt de zon weer! Leuke stad dat Dunedin!! Daar is, geloof ik, altijd feest! Wij waren er met Octagon Market Day. Wat een feest, maar toen waren er allemaal schotse bands, met van die plooirokjes.Wat een ellende op die boot. Ja Bas, niet eigenwijs zijn , de volgende keer reispilletje nemen!!Zonder flauwekul, het helpt echt (heb je gemerkt).Nog heel veel plezier en geniet ervan!Wij genieten mee. Hardstikke leuk zo'n site!! Groetjes Klaas en Marjan.

• 18 Maart 2007 - 15:04

Inge:

duh...

• 18 Maart 2007 - 15:19

Anneloes:

Jammer van het weer maar super wat jullie allemaal meemaken. En een keertje McDonald's lijkt mij meer dan verdiend. Veel plezier nog saampjes.....en Bas ik hoop dat het weer wat beter met je knie gaat.

Dikke knuffel Anneloes

• 19 Maart 2007 - 07:16

Marike & Arno:

Wat een super mooi land.Ik ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Bas ik hoop dat je knie weer gauw hersteld is, maar wees voorzichtig. Han zorg je goed voor mijn broer(tje);)Heel veel liefs van De Harreveldse Heide Ps: Ik heb 24 april ook al vrij genomen, dus dat wordt gezellig Debby

• 19 Maart 2007 - 15:07

Kevin:

en maar zoepen

• 19 Maart 2007 - 15:21

Sandy:

Jullie beleven daar even alle seizoenen in een paar maanden, bijzonder hoor! Leuk dat jullie ook St. Patricksday hebben gevierd! Ik ben er nog van aan het bijkomen (grapje). Maar wat een feest zeg! Thea heeft het goed beschreven in haar reactie. Wat een bende, maar wel superleuk!! Ik hoop echt dat jullie nu wat beter weer hebben en Bas, dat je knie weer helemaal hersteld is. Geniet ze, de tijd vliegt. Wij genieten hier weer van jullie prachtige foto's en van ons eigen fantastische weer (hagel, sneeuw, regen en kou). Much love for you two!!

• 19 Maart 2007 - 15:55

Deanne:

lieve hanneke en bas ik mis jullie heel erg hebben jullie het vijn in nieuwzeeland dikke kus van Deanne

• 19 Maart 2007 - 17:50

St Patrick Himself:

hello fellas,

nice that you dutch travellers also celebrate Sint Patricks day
    and what a nice site you guys have.
    nice reactions from everybody, i love it
    it's nice to see
    that i'm also in holland very popular. perhapse one day i come to holland and have dinner bij 'de deel', that would be nice

anyway i hope you guys enjoy your worldtrip

greetings from Paddie..

• 20 Maart 2007 - 15:04

Tinkies:

Het is jammer dat ik af en toe een berichtje plaats die er niet op komt. Zo kan ik natuurlijk nooit op de eerste plaats komen.

Groetjes van de Tinkies

• 21 Maart 2007 - 12:52

Marcel:

Skiteam 1 van De Deel is wederom in Montafon geweest. Natuurlijk maken wij niet zulke spannende dingen mee als jullie, maar we hebben de latten weer een paar dagen onder gehad. Skiteam 2 ligt wanhopig op zijn kont. Geen echte leider, geen motivator, geen man met doorzettingsvermogen, geen man met visie en geen man met 5 skibrillen die de jongens kan begeleiden. Ha, Ha,

Groet,
    Marcel "Gargellen" Beekman

• 22 Maart 2007 - 06:50

Rob:

Zoohoo globetrotters,

Ja ik moet toegeven dat skiteam "de Deel 1" effe op zijn gat ligt. Er wordt weinig geskied deze winter. Maar euh... Bas? Nou heb je nooit van zn leven gesport (behalve een weekje skien per jaar) En je heb dit tripje niets anders gedaan als wandelen!!! En ik begrijp best dat je na 3 maanden wandelen wel kunt kotsen van dat wandelen (oh nee dat kotsen was op de boot hé?) Maar in ieder geval... Moet je wel eerlijk blijven tegen Hanneke. Zeg gewoon eerlijk dat je na drie maanden wandelen een keer een paar dagen NIET wilt wandelen. Maar nee... aankomen met zon k*tsmoes als voet gestoten en daardoor knie uit de kom? Tuuurlijk ;-) En tijdens dat groene feest een colaatje bestellen en ons dan wijs proberen te maken dat het één of ander vaag donker biertje is :.-(( Daar trappen wij toch niet in jongen. En euh.. Wie heeft die horny dwerg dan "genomen" ?(letterlijk of figuurlijk wat de lezer wil) Maar leuk dan heb je dat ook ns meegemaakt want ik neem aan dat Hanneke die dwerg genomen heeft. En zoals dat dan hoort moest daar een tegenprestatie tegenoverstaan en dat was dat Bas naar het bekende "jack's BLOWHOLE" wat daar gebeurd is hoef je niet te beschrijven tot in detail. Dat bedenken we zelf wel.

Nou, ik wens jullie ondanks deze (sexuele) uitspattingen toch beter weer toe. Want de hele tijd nat is ook niet alles ;-). Dus veel plezier nog geniet ervan!!!

Mzzl...

• 22 Maart 2007 - 19:32

Marcel:

Mooi, mooi. Nu weet jij ook wat zeeziek betekend. En dan mij maar uitlachen als ik over de marine begin. Een landrot op volle zee, dat geeft gewoon problemen.

Ik hoop dat jullie nog wel een paar dagen mooi weer krijgen. Hier in Holland is het mooi zonnig weer met een temp. van ca. 18 graden. Lekker weer dus om te wandelen en een boottochtje te maken.

Skiteam 1 is in beraad om voor de tweede keer richting Oostenrijk te vertrekken. Er liggen daar nu paken met sneeuw. Geheel in stijl zullen we dan Lech aandoen.....

Groet,
    Marcel

• 23 Maart 2007 - 13:30

Louis Van Gaal:

Hallo dan, daar ben ik dan: Louis zelf, als ik bescheiden mag zijn. Wij van de N.V. Eredivisie zijn erg geïnteresseerd om ons voetbalheil eens te gaan zoeken Down Under. Vandaar dat Guus me getipt heeft. Ik las jullie nieuwsbrief en dat de PenS-Voorui CD hoog scoort: kan ik ergens een exemplaar scoren? Bij TicNic? Bij G.Oijen de man die beter dan wie ook kan ballenGOijen. Grapje van mij.

• 23 Maart 2007 - 13:35

Louis Van Gaal:

O ja, nog even met mij: zo'n monkey puzzle tree die kennen we in Alkmaar ook: de apenboom. Dus eigenlijk moet het de Apen Puzzel Boom zijn. Zo kom je toch weer eens wat te weten. Ik zal jullie website nog even tippen bij mijn huidige vriendin die altijd al multicultureel sensitief is en veel meer leest op een dag dan ik in een maand.
    Mazzul Guys, Take Good Cariës