Gletsjerspass!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Bas en Hanneke - WaarBenJij.nu Gletsjerspass!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Bas en Hanneke - WaarBenJij.nu

Gletsjerspass!!

Door: Bas & Han

Blijf op de hoogte en volg Bas en Hanneke

11 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Hi All!

Weer boelveel avonturen sinds ons vorige bericht, dus lotsa to write, hihaa!! We doen ook weer ons best om een en ander met foto's te ondersteunen! :-)

Om te beginnen zijn we bij Punakaiki Rocks & Blowholes geweest, oftewel de Pancake Rocks!
Indrukwekkend om te zien, grote stapels stenen pannenkoeken, alleen was het water helaas te rustig om het water in de blowholes omhoog te zien spatten, maar ondanks dat een prachtig natuurfenomeen met zelfs dolfijntjes in het water!

Vanuit Greymouth zijn we vervolgens de TransAlpine Railway naar Christchurch gegaan (en de volgende dag met de bus weer terug). De trein was comfortabeler, maar vanuit de bus hadden we eerlijk gezegd heel wat mooiere uitzichten! En natuurlijk weer overnacht bij Ian & Wendy, wederom weer supergezellig! Genoten van een prachtig heldere hemel, een opkomende maan en een schitterend uitzicht over Christchurch by night!!

Terug in Greymouth was het baggerweer... Regen, regen, regen, en nog eens regen... Af en toen wel even droog, maar mooi was anders...
Toen doorgereden naar Hokitika, een echt jadedorpske (en bij ons in herinnering met onwijze hoosbuien...), erg mooie dingen gezien hier! (Han & Han, we zijn niet naar good old Percy geweest, $13,- pp om drie kiwi's te zien, vonden we een beetje te veel, aangezien we in Napier ook al kiwi's gezien hebben...)

De volgende overnachting was in Okarito, prachtige omgeving!! 's Avonds nog ff geviolierd, samen met een Zoe, een Schotse, die onwijs goed viool speelde!! Errug leuk! Zelfs Bas heeft de voetjes nog van de vloer gehad! :-) :-) :-)

Frans Josef Glacier was ons doel voor de volgende dag, maar goed, nog altijd regen, regen, regen... Onze helihike (waar we al zooo lang naar uitgekeken hadden!) ging vanwege het slechte weer niet door, bummer... Voor de volgende dag waren ze volgeboekt, dus dat was ook geen optie en twee dagen wachten was ook wel weer heel erg lang. Er was echter wel uitzicht op beter weer, so we kept our fingers crossed!
We zijn toen doorgereden naar Fox Glacier, 30 km verderop, en hier konden we wel voor de volgende dag de helihike boeken, dus wij hopen op goed weer!!
Hier 's avonds in het bos nog glowworms gezien en zelfs foto's van gemaakt!! Vervolgens schurkte er een possum achter onze campert rond en die vond het blijkbaar leuk om te poseren, dus die heeft de flits van onze camera ook meerdere malen gezien, haha!!
De volgende ochtend kwam het goede nieuws: de helihike zou plaatsvinden om 12.00 uur, HOERAAA!!!
By the way, een helihike wil zeggen: met de helikopter omhoog de gletsjer op en hier een rond"wandeling" van zo'n 2,5 uur en vervolgens met de helikopter weer naar beneden. Dit was een van de dingen die we ver voor onze reis al onwijs graag wilden doen, dus het was echt super dat deze wens eindelijk in vervulling ging!!
Het was wel spannend, maar echt zo onbeschrijflijk mooi en gaaf!!! Echt zoiets onwerkelijks! Zelfs als je daarboven op het ijs staat, is het nauwelijks voor te stellen hoe groots en "rough" het allemaal is. En de helivlucht was ook echt super!! Behalve dat onze maagjes wel ff aan het draaien gingen tijdens de vrije val die volgde op een of andere loop, waardoor je geen besef van boven, onder, links en rechts meer had...

We dragen bij deze onze helihike op aan Klaas en Marjan!! Klaas en Marjan, jullie weten wel waarom ;-) BEDANKT voor alles!!!

Voor de helihike waren we al naar de voet van de gletsjer gewandeld, ook echt onwijs mooi!!
Na de helihike naar een uitzichtpunt gereden van waar we een prachtig uitzicht hadden op o.a. Fox Glacier, Mt Cook en Mt. Tasman (besneeuwde bergtoppen), echt onbeschrijflijk mooi!!
Vervolgens snel door naar Lake Matheson, oftewel, mirror lake (spiegelmeer), maar helaas waren de wolken ons voor en het water van het meer nog niet rustig genoeg om een goeie weerspiegeling te kunnen zien, bugger... Dit betekende dat we de volgende ochtend onwijs vroeg op "moesten" staan voor een nieuwe poging (aangezien het water vooral 's morgens het rustigst is)...

De volgende ochtend ging de wekker om... 6.00 uur!!! Aaarrrggghhh... Stiekem nog gehoopt (maar eigenlijk natuurlijk ook weer niet) op een bewolkte hemel, maar nee hoor, stralend mooi (maar nog wel donker) weer!!!
Tevens nog een cadeautje van een Kea, bergpapegaai, want die had een van onze stoelen gemolesteerd en de hele padding uit de rugleuning gevreten... Tja, dat was payback voor het gooien van kiezelsteentjes de vorige ochtend, wat een fregge rotbeesten zeg!!!
Maar goed, "heerlijk" vroeg opgestaan en naar Lake Matheson gereden. Eerst een frisse wandeling naar Reflection Island aan de andere kant van het meer en van daar uit wat het uitzicht en daarbij de weerspiegeling in het water echt onbeschrijflijk ansichtkaart mooi!!! Er hing nog wat mist en het was nog niet helemaal licht, echt sprookjesachtig!!!
Een echt beloning voor het vroege opstaan!

Vervolgens via prachtige natuur (watervallen, stroomversnellingen, blue pools met onwijs veel sandflies, uitzicht op besneeuwde bergtoppen, Haast River, etc) naar Wanaka gereden waar we gisteren moe maar voldaan zijn aangekomen. Na lekker joeksen (bbq-en) nog ff snel de was gedaan en ons bedje ingekropen.

Oftewel, nadat we even op de proef gesteld waren en geduld moesten tonen, hebben we toch weer boelveel geluk gehad met het weer!!!

Nu moeten we ff uitzoeken waar we eerst heen gaan, maar daarover lezen jullie de volgende keer weer meer!!

Dennis, waar ga je heen verhuizen??? Hou ons op de hoogte he!! We willen je nog wel kunnen vinden als we terug zijn!! :-)

Joep, wie anders dan jij kan ook weer zo'n opmerking maken??? :-) Misschien moet jij je maar gewoon bij de psychische klachten van mensen houden, want je hebt het echt mis dit keer!!! Mafkees, haha!

Bij de Deel gaat het zo te lezen wel goed, dus wij kunnen mooi nog wat langer weg blijven... En mochten we dan eenmaal terug zijn, dan kunnen Bas en Marcel mooi op zondag gaan golfen (en Hanneke en Judith verzinnen dan ook wel iets leuks om te gaan doen!)!! Judith veel sterkte met je gebroken pols!! Hopelijk ondanks dat toch een leuke vakantie gehad!

Marcel, wij kennen dat spreekwoord ook, maar dan net anders: Erger je niet aan je ba(a)s, maar geniet van de reis!! :-)

Rob, geen Broodje van Kootje of Friet van Piet... Wel Fish & Chips, jummie!!!

Debby, misschien kun jij ons vertellen van wie die geruchten komen??? O ja, van onszelf... Maar goed, denk dat we eerst geldschieters nodig hebben en Bas moet zich laten omscholen, want de Tinkies hebben al onderzocht dat er geen koks nodig zijn hier in NZ... We vragen ons trouwens wel af hoe betrouwbaar deze bron is... :-)

Pa en Ma Buiting, stook het hout maar op... Jullie hebben het harder nodig dan wij, haha!

Marike, de zonnebril moet ik nog mee terug, de glazen zijn omgewisseld, duh...

Mams Van Grol, die ondergaande zon was waarschijnlijk al onder :-) Of hij hangt nog boven de foto... Heb je paps al zover dat ie een keertje mee gaat?? Dat zou wel super zijn he!!

Wij gaan zo weer van de zon genieten en van het feit dat we niets hoeven en alles mogen!! :-)

Veel liefs voor allemaal!! Adios!
Bas & Han

"The earth has music for those who listen"

• 11 Maart 2007 - 00:14

Ronnie:

Zo, nu ben ik eens de eerste!
    Mooie foto's, ik heb al veel dingen midden op een rotonde zien staan, maar nog nooit een kerktoren...

Groetjes Ronnie

• 11 Maart 2007 - 01:13

Marcel :

En ikke de tweede

Gruss god

• 11 Maart 2007 - 07:26

Beekse Grollen:

En ik de derde! Is het zo duidelijk genoeg? Wat een herkenbare foto's. Sommige zitten precies zo in mijn verzameling. Natuurlijk niet die waar jullie op staan en Lake Matheson wat helderder by day. Geweldig daar toch!! En heel leuk om het vanaf hier weer mee te beleven. Het blijft een onvergetelijke reis. Voor jullie helemaal en er komt nog zoveel!! Genieten dus!!!

• 11 Maart 2007 - 14:30

Kevin:

Mooi mooi. Errug gaaaaafe foto's.

gr chefke

• 11 Maart 2007 - 14:31

Kevin :

oja ik was de vierde

• 11 Maart 2007 - 14:42

Janneke:

Ik ben ook erg tevreden met een 5e plaats! gave foto's hoor! Zeg Han, ben eigenlijk benieuwd welke schoenen je nu uiteindelijk allemaal hebt meegenomen? Vast de juiste keuze gemaakt! Hier is het vandaag ook heerlijk weer, net lekker buiten in het voorjaarszonnetje gezeten. jaja, wij hebben het af en toe ook goed hier! Groetjes!

• 11 Maart 2007 - 16:22

Bas:

Ik heb gewacht om de 5de plaats te krijgen...die foto's van die heli lijken wel uit solden te komen. Maar verder erg leuke foto's en volgens mij zijn jullie véél te druk, voor een vakantie dan bedoel ik! Doe het ook ns een keer rustig man! Groeten Bas

• 11 Maart 2007 - 16:23

Bas:

oké 6de dan

• 11 Maart 2007 - 17:30

Debby:

Is het een wedstrijd wie welke plaats krijgt, hihihi
    Maar jezus wat een foto's, echt niet meer normaal!! Supergaaf hoor!!
    Maar ze hebben daar echt geen kok nodig hoor, en in Nederland is er een tekort aan koks op dit moment ( en aan lieve zusjes). Grapje, geniet maar lekker verder.
    Sorry hoor, maar dit slaat helemaal nergens op.
    Heel veel liefs en kusjes van ons

• 11 Maart 2007 - 17:45

Inge:

Flauw hoor dat jullie niet even kunnen langskomen op mijn feestje :P maar als ik in zo'n overweldigend mooie omgeving zou zijn, zou ik NERGENS meer voor terugkomen... Hoewel... Als -zoals de afgelopen dagen- de zon weer schijnt en de temperatuur weer wat stijgt, de volgeltjes fluiten en de racefiets weer naar buiten kan, is het hier ook wel uit te houden :P.

• 11 Maart 2007 - 19:20

Corné:

Hé, zie ik daar een fiddle? Dus de handjes begonnen toch weer te jeuken? Zo te zien/lezen en te horen van Sandy vermaken jullie je wel downunder. Veel plezier nog.

• 11 Maart 2007 - 19:34

Tinkies:

Hoe kun je twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Tinkies, het zijn wel honden he....

Robert vraagt wanneer we weer samen gaan winkelen in Doetinchem??? En of er een beeld kan worden gemaakt van de pannenkoeken??? Geef even de maat door dan kunnen we alvast een sokkel (laten) maken.

Debby, ook ons verhaal (eigenlijk dat van Robert) slaat nergens op... Sorry voor de vervuiling van deze site.

Groetjes van alle Tinkies
    P.S. Wat een superfoto's zeg

• 11 Maart 2007 - 20:37

Marcel:

Naast Manuel en Marcel hebben we nu een derde heliman bij het BPC.....

Groet,
    Marcel

• 12 Maart 2007 - 12:39

Klaas Jan Huntelaar:

Hanneke, ik merk dat je in de ontkennende fase zit (en ik hoor je denken: neu, das nie waar!").
    Ik heb gisteren weer eens drie keer gescoord, tegen Twente nog wel. Wat een prachtige natuurfoto's heb je daar. Jane-Han maak jij die foto's of koop je ze?
    haha
    Ik zie dat je nog vaak moet lachen op de foto. Dat is mooi. Ik begin nu pas afgunstig te worden: wat heb jij (behalve een viool) dat jij dat mag meemaken en ik hier aan mijn contract vastzit?
    Groeten van Klaas-Jan

• 12 Maart 2007 - 15:40

Pa En Ma Buiting.:

Wat zijn we blij dat je tarzan-bas hebt gevonden Geweldig hoor. Breng je hem over een poosje gezond mee naar huis ? a.u.b. Het ziet er allemaal verschrikkelijk mooi en interessant uit. Volgens ons genieten jullie echt. Fantastisch. Sommige dingen(zoals de helihike vlucht) lijken ons wel wat eng,wees alsjeblieft wel voorzichtig. Maar de foto's van de gletsjer zijn heel erg mooi.Nou blijf genieten allebei en we denken dat dat niet zo moeilijk zal zijn. De groetjes van de hele familie die we vandaag hebben gezien.Een dikke knuffel en heel veel groetjes.

• 12 Maart 2007 - 18:44

Hans En Marie:

Gossiemijne gave plaaten zeg. Dacht dat die hoek alleen maar dorre droge vlaktes kende, maar blijkbaar kennen ze ook bittere kou. Schitterend en lijkt me dat jullie de tijd van je leven hebben daaro. Vergeet je van je leven niet meer, zei die op een op een 14de en laatste plaats. En nou op naar St. Patricksday, ben benieuwd of ze dat daar ook uitbundig vieren. Heb gehoord dat......

• 13 Maart 2007 - 18:46

Manus:

hai world travelers

gaaf gaaf gaaf

join the heli club

nummer 15 ook goed toch

• 13 Maart 2007 - 21:57

Marcel:

Helivlucht is niet gevaarlijk, pa en ma Buiting. Dat half uurtje VOOR de vlucht, dan kun je bot en been breken (lees Solden)

Groet,
    The Real Heliman en buffetkoning

• 14 Maart 2007 - 11:08

Klaas En Marjan.:

We hadden het nieuwe bericht al eerder gelezen, maar we hadden geen tijd om te reageren. Geloof me, we volgen jullie op de voet en zijn nieuwsgierig naar jullie tips voor onze volgende reis. Blij zijn we dat jullie ook zo genieten van die prachtige natuur! We hebben niks teveel gezegd. 't Zijn prachtige foto's van het ijs.
    Benieuwd hoe jullie verder gaan. Groetjes!!!

• 14 Maart 2007 - 14:07

DE Chef:

hallo hallo.
    Wat zien jullie er bruin getint uit zeg het lijkt wel of jullie uit amsterdam komen,daar zijn ze ook allemaal zo 'bruin'.
    maar goed,mooi mooi zoals DE buffetkoning zou zeggen
    jammer dat jullie niet naar good old percy 's geweest zijn, dat was zeker de moeite waard geweest.

Groeten DE chef

• 14 Maart 2007 - 14:29

Guus Hiddink:

Hallo Hanneke,
    Ga je ook eens kijken in Australië? Ik ben daar best beroemd vanwege de voetballerij: ik was coach van het elftal tijdens het laatste WK en ze deden het alderbastend goed. Ik zal Louis van Gaal eens tippen om eens te gaan kijken naar die natuurfoto's van je. Dat zal hem over de streep kunnen trekken om all the way down south te gaan, denk ik. Groeten dan maar.

• 14 Maart 2007 - 15:05

Guus Oijen:

Hey people!
    How aar joe doe ing.
    Thuis jullie site al wel een paar keer bekeken, maar nog niet gereageerd. Krijg nu wat van Joep aangereikt. Ben echt niet jaloers!!
    Blijf genieten en Hanneke...blief de eerste viool spullen. Bas: veel succes!
    Hier komt Marloes nog ff ( is geen geintje ):
    Hai Hannie, ik heb een vacature voor je gevonden. Slager Beernink in Lievelde voor 35 uur per week ( varkens slachten )
    Kom ik ( Guus ) weer. Mopje voor mijn mopje:
    Zitten 3 kerels bij de dokter. De een komt naar buiten en zegt ik heb een tennisarm, gelukkig is dat alles, want ik tennis nooit. De 2de man komt naar buiten en zegt ik heb een voetbal knie. Ik ben wel opgelucht, want ik voetbal nooit. Ik heb nog nooit een bal aangeraakt. Komt de 3de man naar buiten en zegt ik heb een geslachtsziekte. Dat is ook een hele opluchting. Ik heb nog nooit geslacht.!!!!

Liefs Ticnic en Marloes.

Groetjes aan Bassie.

• 15 Maart 2007 - 19:44

Trieske:

Hoi!

Long time no message from us. Slecht zeg. Maar, mooie foto's en super verhalen. (Han, ben je afgevallen? je krijgt natuurlijk genoeg beweging daar. Hebben ze daar eigenlijk wel eens gehoord van de geliefde bonbonblocs? :P )
    Hier gaat het zijn gangetje. Trouwkaarten besteld, volgende week naar locatie details bespreken. Dus alles loopt zoals het hoort. Oeh, nog iets meer dan een maand en dan komen jullie terug! Eindelijk, maar voor jullie natuurlijk veel te vroeg. We missen jullie dikke kus uit Apeldoorn

• 15 Maart 2007 - 21:28

Jan,berna,sandra,hj:

Hallo daarzo in verwegiestan. Fijn om te lezen dat jullie het zo geweldig hebben. Geniet er vooral maar van.. in brabant is het gewoon hard werken. Maar verschil moet er zijn.. dus het is jullie gegunt. FF een nieuwtje berna en jan worden opa en oma.Sandra is nl zwanger! Als jullie terug zijn kom dan maar snel een keer in drunen op visite. Bedankt dat jullie je vakantie opgeven om een nijlpaard te vinden maar wel genieten he!!! Groeten Jan, Berna, Sandra en Hj en natuurlijk ook van ons Jeroen.

• 16 Maart 2007 - 15:08

Sjonnie: